·| Etusivu |· ·| Yhdistys |· ·| Retket |· ·| Tapahtumat |· ·| Liity |· ·| Linkit |·
PYÖRÄRETKI PÄIJÄNTEELLE 26-28.5.2006

Lähdimme Säkylästä aamulla autoilla kohti Asikkalaa. 15 innokasta polkijaa ja vetäjänä Satu. Autot parkkeerasimme Päijännetalon parkkipaikalle. Tutustuimme Päijännetaloon ja vieressä sijaitsevaan Vääksyn kanavaan, joka on Euroopan vilkkain sisävesikanava. Kanavan toiminnasta saimme havainto esityksen, kun laivakoira isäntineen saapui aluksineen kanavaan.

Polijmme letkassa kohden Padasjokea, kauniissa Hämäläisessä maalaismaisemassa. Vesisade alkoi muutaman kilometrin jälkeen ja sitä sitten riittikin koko päivän. Matka edistyi joutuisasti, koska vesisateesta johtuen taukoja ei kylmettymisen takia paljon pidetty. Sateen hieman tauottua saimme kuitenkin evästauon pidettyä.

Aikataulusta etuajassa saavuimme vettävaluvina ja kuraisina majapaikkaamme Onnenmyyrään. Emäntä johdatti meidät suoraan kuivaushuoneeseen, jossa levittelimme tyytyväisinä vaatteemme kuivumaan naruille.

Pienen kuivattelu ja huilaus tauon jälkeen lähdimme tutustumaan primitiivisen naivistin Enni Idin kotimökkiin ja Padasjoen keskustaan. Ja vettä satoi…

Onnenmyyrässä meitä odotti lämmin sauna ja maukas illallinen. Emäntämme ansaitsee suuret kiitokset. Hän kantoi murhetta kastuneista vaatteistamme ja kävi yölläkin siirtelemässä märkiä lenkkitossuja ja sukkia patterille. Ilman hänen huolenpitoaan olisi aamumme ollut ankea. Pyöräilyä kertyi n.53km.

Runsaan aamiaisen jälkeen suuntasimme Padasjoen laivarantaan. Kapteeni Olavi Virtanen miehistöineen toivotti meidät tervetulleeksi m/s Elbattarelle. Pyörät pakattiin kannelle ja polkijat salonkiin. Puolentoista tunnin laiva matka Päijänteen kansallispuiston halki Sysmän Suopeltoon sujui rattoisasti, kapteenin kertoessa Päijanteestä ja sen asukkaista sekä nauttien kahvilan antimista.

Auringon paisteessa matkamme jatkui kohden Sysmää. Matkalla poikkesimme Pyhän Olavin kirkkon pihalle. Keskustassa Hyvien ihmisten torilla ihailimme kuntalaisten kädenjälkiä (kirjaimellisesti).

Sysmästä matkamme jatkui Hartolaan. Matkalla ihailimme Tainion virtaa ja seurasimme perhokalastusta. Aurinkoisessa säässä nautimme eväitä maalaismaisemanidyllissä.

Juuri ennen Hartolaa sattui matkamme ainut rengas rikko. Pidimme taukoa huoltoasemalla ja tankkasimme energia varastoja. Pyöräilimme Hartolan keskustan kautta ja ihailimme komeaa harmaa graniittikirkkoa. Jälleen tulimme Tainion virran rannalle ja tällä kertaa menimme yli riippusiltaa pitkin.

Matkamme ikävin pyöräily osuus sattui 4-tielle. Autoja suhahteli ohitse vauhdilla. Onneksi ajoa 4-tiellä ei ollut pitkälti kun kurvasimme Kalhon kylään. Pyöräilimme kylän läpi, upeaa vanhaa maalaismaisemaa tuoksuineen.

Saavuimme Virtaan kartanolle ja takapuolessa tuntui poljetut 70 km. Isäntä oli lämmittänyt joen törmäälle rakennetun saunan. Nautimme aito-kiukaan löylyistä ja vilvoittavasta uinnista. Saunan ikkunasta saatoimme kateslla keväisen kaunista jokimaisemaa.

Illalla emäntä kertoili kartanon historiaa ja nautimme runsaan illallisen kauniilla lasikuistilla. Iltaa istuimme kauniissa sinisessä huoneessa, jossa ihailimme alkuperäistä kauniisti maalattua kattoa. Hääpäivää viettävä pariskunta sai viettää yönsä romanttisessa vaaleanpunaisessa huoneessa pitsipeittoineen. Saimme viettää ihanan hetken Kartano elämää. Ilman kummitusta, onneksi.

Aamulla auringon paisteessa jatkoimme matkaa kohden Asikkalaa. Satakuntalaisena tasaisen maan polkijana oli mukavaa polkea kumpuilevaa Hämäläismaisemaa, jossa mäet eivät kuitenkaan olleet liian suuria. Matkalla poikkesimme Kalkkisten kylään. Kahvittelimme Pihamaan viinitilalla ja tutustuimme tilan myymälään. Kalkkisten sillalla kävimme ihailemassa maisemia.

Osa porukkaa kävi tutustumassa Kalkkisten kanavaan. 4 km hiekkatietä pyöräiltyämme saavuimme kanavalle. Näky hiljensi meidät hetkeksi, kukaan ei varmaan osannut odottaa niin suurta kanavaa. Kuin tilauksesta kanavaan saapui vene ja näimme tämänkin kanavan toimivan.

Loput porukasta jatkoivat matkaa Pulkkilanharjulle, nauttien eväistä todella kirkasvetisen Päijänteen rannalla ja odottaen kanavan katsojia.

Matka jatkui Pulkkilanharjun maisemareittiä pitkin kohti Asikkalaa ja pyöräily osuutemme päätettä.
Viimeisenä päivänä matkaa kertyi n.60 km.